123

עד לפני כמה עשרות שנים, ההנחה הרווחת היתה שככל שאנו מתבגרים, כך תעלה הסבירות שנאבד את השיניים הטבעיות שלנו. אבל כמובן שהיום, עם כל השיטות המתקדמות, המצב הוא שונה.

בריאות הפה והשיניים עוזרת להיראות טוב, לאכול מזון טעים ומזין, לדבר בצורה ברורה ובביטחון. פה בריא הוא חיוני לאיכות חיים טובה.

זאת ועוד. הפה שלך הוא השער לגוף שלך. לכן, שמירה על הרגלים טובים של בריאות הפה חשובה לא רק בגלל שהיא מונעת מחיידקי פה לא בריאים להזיק לשיניים ולחניכיים, אלא בגלל שהיא קשורה גם למצבים רפואיים רציניים כמו שבץ, מחלות לב, סוכרת ומחלות אחרות שנפוצות בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

כדי לבדוק עד כמה אתם מעודכנים בעובדות שנוגעות לבריאות הפה, אתם מוזמנים להתייחס להנחות הבאות ולגלות אם מדובר בעובדות או בסתם סיפורים:

1. כל אחד יזדקק לשיניים תותבות

התשובה: לא נכון!

היום, קרוב ל-75% מהאנשים מעל גיל 65 מצליחים לשמור על כל, או כמעט כל, השיניים שלהם. המדענים מייחסים זאת לשיפור אמצעי המניעה כמו הפלרת המים וצחצוח יומי עם משחת שיניים שמכילה פלואוריד. בנוסף, ההתקדמות בתחום טיפולי השיניים אפשרה לרופאי השיניים להציל שיניים שבעבר נחשבו לאבודות. צחצוח יומי, שימוש בחוט דנטלי וביקורים סדירים במרפאת השיניים יאפשרו גם לכם לשמור על השיניים שלכם לאורך כל החיים.

2. לא חשוב אם אקבל סידן ממזון או מתוסף מזון – ממילא הכול אותו דבר

התשובה: לא נכון!

הסידן חשוב במיוחד ככל שאנחנו מזדקנים, כדי למנוע איבוד של מסת העצם או אוסטאופורוזיס. אוסטאופורוזיס יכול להתרחש גם בעצם הלסת וכשזה קורה המצב יכול להוביל להתרופפות השיניים או לנשירתן. מחקר שנערך לאחרונה מצא שאנשים שקיבלו סידן כמעט אך ורק מתוספי מזון, היו בסיכון של יותר מפי שתיים ללקות בהתקף לב בהשוואה לאלה שלא נטלו תוספי מזון. כמות הסידן היומית המומלצת למבוגרים היא 1,000 מיליגרם ליום, עדיף ממזונות שכוללים מוצרי חלב דל שומן כמו חלב, גבינה ויוגורט.

3. פה יבש יכול להוביל לחורים בשיניים

התשובה: נכון!

אולי אתם תוהים למה פתאום יש לכם חורים בשיניים, במיוחד אם לא היו לכם חורים במשך שנים. אחד הגורמים השכיחים לחורים בקרב אנשים מבוגרים הוא יובש בפה, בדרך כלל כתוצאה מנטילת תרופות. חשוב לספר לרופא השיניים על התרופות שאתם נוטלים אולי הוא יוכל לשנות את ההמלצות, להקל על תסמיני היובש בפה ולמנוע עששת.

4. מברשת השיניים הידנית מנקה באותה אפקטיביות כמו מברשת השיניים החשמלית

התשובה: נכון!

כל עוד אתם מצחצחים פעמיים ביום, זה באמת לא משנה אם אתם משתמשים במברשת שיניים ידנית או חשמלית. יחד עם זאת, אם אתם משתמשים במברשת שיניים ידנית ואתם סובלים ממגבלה בתנועת הידיים או הכתפיים שמונעת מכם לצחצח ביסודיות בעיקר באזורים שקשה להגיע אליהם, אז מברשת שיניים חשמלית עשויה להתאים יותר. יש למברשות השיניים החשמליות גם שעון שתי דקות שמסייע לוודא שאכן צחצחתם ביסודיות.

5. לרופא השיניים לא אכפת אם יש לי מחלת לב או מפרק מלאכותי

התשובה: לא נכון!

אם יש לכם מחלת לב או מפרק מלאכותי, חשוב לספר זאת לרופא השיניים. זאת משום שיש מחלות לב שגורמות לסיכון גבוה לזיהום מטיפולי שיניים ומצריכות נטילת אנטיביוטיקה. הדבר נכון גם לגבי מפרקים מלאכותיים. מסיבה זו נוהגים רופאי שיניים רבים לעקוב אחר ההמלצות שנוגעות לתחום הלב והאורתופדיה בעולם הרפואה.

גל אור מכוני רנטגן
סניף רעננה רחוב אחוזה 124 מרכז פוזין (בית מכבי) קומת כניסה, 09-7419068 סניף כפר סבא רחוב ויצמן 83 מרכז אהרוני קומה 1-, טל: 09-7469547
סניף תל מונד רחוב הדקל 47 קומה ב' חדר מספר 3 מרכז מסחרי, מונד סנטר (ביציאה מהמעלית ימינה), טל: 09-8844070
סניף הוד השרון רחוב הבנים 5 הוד השרון , צמוד לבנק לאומי (בירידה לחניון) טל: 09-7401715