c1צילומי שיניים – סוגי צילומים עיקריים ומתי נשתמש בהם

שני סוגי צילומי הרנטגן העיקריים לשיניים הם פנימיים – intraoral (הפילם של ה-x-ray בתוך הפה) וחיצוניים – extraoral (כשהפילם הוא מחוץ לפה).

צילומים בתוך הפה – זהו הסוג הנפוץ ביותר של צילומי רנטגן לשיניים. קרני ה-X מספקים לרופא השיניים מידע רב. באמצעותם הוא יכול להבחין בחורים בשן, לבדוק את בריאות שורש השן והעצם המקיפה את השם, לבדוק את מצב התפתחות השיניים ולפקח על הבריאות הכללית של השיניים והלסת של המטופל.

צילומים מחוץ לפה – מראים את מצב השיניים אבל מתמקדים בעיקר בלסת ובגולגולת. קרני X אלה לא מספקים את הפירוט שמספקים הצילומים הפנימיים, ולכן הם לא משמשים לאיתור חורים או לזיהוי בעיות שנמצאות ברמת השן הבודדת. במקום זאת, צילומי רנטגן אלה משמשים לחיפוש שיניים פגועות, לפיקוח אחר התפתחות הלסתות ביחס לשיניים ולזיהוי בעיות פוטנציאליות בין השיניים והלסתות כמו TMD (Temporomandibular joint disorder = הפרעות תפקודיות במערכת הלעיסה), או בעיות אחרות בעצמות הפנים.


x-rays

סוגים של צילומי רנטגן פנימיים

יש מספר סוגים של צילומי רנטגן פנימיים כשכל אחד מהם מציג היבט שונה של השיניים:

– קרני X Bite – צילומים שמראים את הפרטים בשיניים העליונות והתחתונות באזור אחד של הפה. כל נשך מראה את השן מהכתר ועד לרמה של העצם התומכת. בצילומים אלה משתמשים לאיתור עששת בין השיניים ושינויים בצפיפות העצם שנגרמים על ידי מחלת חניכיים. צילומים אלה משמשים גם לקביעת התאמה נכונה של הכתר או הסתימה.

– קרני X Periapical – צילומים שמראים את כל השן מהכתב עד לקצה השורש למקום שבו השן מעוגנת בלסת. כל צילום שכזה מציג ממד מלא של השיניים וכולל את כל השיניים בחלק אחד של הלסת העליונה או התחתונה. צילומים אלה משמשים לאיתור בעיות במבנה השורש ובמבנה העצמות שמסביב.

– קרני X Occlusal הם צילומים גדולים יותר ומראים את מלוא ההתפתחות והמיקום של השן. כל צילום מגלה את כל קשת השיניים בכל הלסת העליונה או התחתונה.


סוגים של צילומי רנטגן חיצוניים

ישנם מספר סוגים של צילומי רנטגן חיצוניים שרופא השיניים יכול להשתמש בהם:

– צילום פנורמי שמראה את כל אזור הפה, כל השיניים בשתי הלסתות העליונות והתחתונות. צילום זה מאפשר גם לאבחן גידולים, ומאתר את הצמיחה המדויקת של כל שן ושן.

– צילום טומוגרמי – מראה שכבה מסוימת או פרוסה של הפה, תוך טשטוש שאר השכבות. סוג זה שימושי בבחינת מבנים שקשה לראותם בבירור. למשל, מבנים שנמצאים בסמיכות למבנה שבהם צופים.

– Cephalometric projection – צילום זה מראה את כל הצד של הראש. צילום זה שימושי לבחינת השיניים ביחס ללסת ולפרופיל של האדם. אורתודנטים משתמשים בצילומים אלה כדי להכין את תוכנית הטיפול ליישור השיניים.

– Sialography – צילום זה כרוך בהדמיה של בלוטות הרוק בעקבות זריקת צבע. הצבען מוזרק לתוך בלוטות הרוק כך שניתן לראות האיבר באמצעות צילום רנטגן. רופאי שיניים עשויים להזמין צילום זה כדי לחפש בעיות בבלוטות הרוק ועוד.

– טומוגרפיה ממוחשבת, הידועה גם כסריקת CT, מציגה את המבנה הפנימי של הפה כתמונה תלת ממדית.

גל אור מכוני רנטגן
סניף רעננה רחוב אחוזה 124 מרכז פוזין (בית מכבי) קומת כניסה, 09-7419068 סניף כפר סבא רחוב ויצמן 83 מרכז אהרוני קומה 1-, טל: 09-7469547
סניף תל מונד רחוב הדקל 47 קומה ב' חדר מספר 3 מרכז מסחרי, מונד סנטר (ביציאה מהמעלית ימינה), טל: 09-8844070
סניף הוד השרון רחוב הבנים 5 הוד השרון , צמוד לבנק לאומי (בירידה לחניון) טל: 09-7401715